Praktijkmanager

Organiseren

De Praktijkmanager als organisator
 
Definitie
De Praktijkmanager ondersteunt de praktijkhouder bij alle managementtaken, maakt inzichtelijk welke taken wanneer uitgevoerd moeten worden en is verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan. De praktijkhouder blijft eindverantwoordelijk.
 
Beschrijving
Het omvat alle activiteiten die verricht worden naar aanleiding van de behoefte aan organiseren en/of ondersteunen van managementtaken binnen de huisartsvoorzieníng. De kern van de taak bestaat uit het ervoor zorgdragen dat de huisartsvoorziening continu optimaal functioneert en de zorgverleners hun beste zorg kunnen verlenen. De praktijkhouder bepaalt hierbij de koers, de Praktijkmanager zorgt er voor dat deze koers kan worden gevolgd.

Kennis
De Praktijkmanager heeft kennis van:

  • de huisartsenzorg en welke zorg hier (niet) bij hoort;
  • de ontwikkelingen in de branche, wat is de toekomstvisie van o.a. LHV;
  • het aanbod van de zorgverzekeraars en haalt er uit wat er in zit;
  • de wet- en regelgeving en zorgt dat de praktijk aan de meest actuele eisen voldoet;
  • mogelijkheden op ICT gebied om deze toe te passen;
  • verwachtingen van de patiënt (zorgvraag) en onderzoekt hoe het zorgaanbod hierop aan te laten sluiten;
  • hoe een up-to-date financieel beleid te voeren en hier de juiste informatie uit te halen wanneer nodig;
  • hoe een up-to-date personeelsbeleid te voeren;
  • kwaliteitseisen binnen de huisartsenzorg;
  • het declaratieproces;
  • het HIS / KIS en hoe hier de nodige informatie uit te halen;
  • de stakeholders waar de huisartsvoorziening mee te maken heeft;
  • facilitair beheer;
  • wijkgericht en regionaal werken;
  • samenwerking van o.a. zorggroepen;
  • mogelijkheden van substitutie.

Vaardigheden en attitude 

De praktijkmanager kan: 

  • effectief communiceren;
  • situationeel leidinggeven; 
  • motiveren;
  • functioneringsgesprekken voeren;
  • delegeren; 
  • roosteren; 
  • personeelsdossier bijhouden;
  • verzuim begeleiden;
  • time management beheersen; 
  • boekhouden;
  • declareren;
  • kwaliteit controleren; 
  • kosten/baten analyseren;
  • ICT beheren; 
  • systematisch werken; 
  • visie bewaken; 
  • contracten beheren; 
  • vergadering leiden; 
  • netwerken; 
  • zorg vernieuwen; 
  • productief werken; 
  • presenteren; 
  • informatie beheren; 
  • verbeterplan opstellen; 
  • samenwerking tot stand brengen; 
  • benchmarken.
Bron: functie-en-competentieprofiel Praktijkmanager in de huisartsenzorg (april 2018).