Tips voor optimaler inzetten van uw patiëntenportaal

Geplaatst op:
Patiëntenportaal E-consult Herhaalrecepten
Bijna alle huisartsenpraktijken in Nederland maken tegenwoordig gebruik van digitale toepassingen. Vooral het e-consult en het online aanvragen van herhaalrecepten zijn momenteel populaire en veelgebruikte toepassingen.  
  
Waarom is het patiëntenportaal handig voor uw patiënten? 
  • Toegankelijkheid
    Het portaal is 24/7 beschikbaar, waardoor patiënten op elk gewenst moment toegang hebben tot hun medische gegevens en contact kunnen opnemen met hun zorgverleners.
  • Betrokkenheid
    Het patiëntenportaal moedigt patiënten aan om betrokken te zijn bij hun eigen gezondheidszorg. Ze kunnen hun eigen gegevens inzien, voelen zich meer op de hoogte van hun gezondheidssituatie en kunnen beter zelf de regie pakken.
  • Efficiëntie
    Voor zorgverleners betekent het portaal dat zij minder tijd hoeven te besteden aan telefoontjes en administratieve rompslomp. Informatie delen gaat snel en gemakkelijk, waardoor meer tijd vrijkomt voor zorg aan de patiënt.  
Tips en ervaringen 
Onderstaande ervaringen en tips van uw collega huisartsen uit de regio, delen we graag met u: 
  • Investeer tijd en energie 
    Het succes van het patiëntenportaal staat of valt met de betrokkenheid en inzet van de praktijkmedewerkers.
  • Doe het samen 
    Betrek het hele team bij het gebruik van het portaal. Zorg ervoor dat iedereen begrijpt waarom het belangrijk is en hoe het werkt.
  • Actieve benadering van patiënten 
    Stimuleer het gebruik van het portaal door actief patiënten te benaderen en hen te informeren over de voordelen ervan. Dit kunt u bijvoorbeeld doen met folders, kaartjes of mondelinge uitleg tijdens consulten. 
Meer informatie en vragen 
Hoewel het patiëntenportaal veel voordelen biedt, kost het ook tijd en energie om patiënten vertrouwd te maken met het portaal. Dit komt onder andere doordat sommige mensen moeite hebben met het werken in het patiëntenportaal. Daarom bieden veel bibliotheken hier ondersteuning bij. Neem contact op met uw lokale bibliotheek voor hun aanbod op dit gebied.  

Meer informatie over en tips voor het inrichten van de drie functionaliteiten van het patiëntenportaal: E-consult, herhaalmedicatie aanvragen en online afspraken maken, vindt u in deze toolbox.
  
Lees hier de ervaringen van Evianne de Klok, praktijkverpleegkundge, praktijkmanager en digicoach bij Huisartsenpraktijk Delfthof en hier die van Lisa van Rijnsoever, praktijkmanager en digicoach bij huisartsenpraktijk Docwerk met het stimuleren van het gebruik van het patiëntenportaal.  

Heeft u vragen over digitalisering, dan kunt u deze stellen door een mail aan ons te sturen via: digitalisering@zel.nl.
- Marije Lelieveld
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws