Samenwerken om ALK patiënten de regie te geven en verder helpen

Geplaatst op:
ALK Samenwerking Netwerkzorg
Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) komt veel voor in de eerstelijnspraktijk. ZEL heeft samen met het Vlietland Ziekenhuis afspraken gemaakt om te voorkomen dat deze patiëntengroep onnodig veel gebruik maakt van de zorg.     
 
Eén van de stappen hierin is het verkleinen van de instroom vanuit de huisartsenpraktijk. Vroegtijdige (h)erkenning en het hebben van een netwerk van hulpverleners om de zorgvraag goed op te vangen, is hierbij essentieel. Om te kijken hoe dit goed ingericht kan worden, zijn wij een pilot gestart in Maassluis met GGZ-kaderhuisarts Carla van Beurden, een aantal disciplines uit de 1e lijns zorg en een coördinator van het wijkteam. Uitgangspunt is het opzetten van netwerkzorg rondom de ALK-patiënt op basis van een gemeenschappelijke visie en filosofie (= positieve gezondheid). Tijdens deze pilot hebben wij ook input gehad van een ervaringsdeskundige.  
 
Carla van Beurden vertelt over haar ervaringen in de pilot: "Het was direct duidelijk dat de basis voor deze pilot de positieve gezondheid was; mensen gaan zelf aan de slag en wij als zorgverleners kijken hoe wij hen kunnen ondersteunen. We zijn gestart met de opzet van het netwerk in Maassluis met wijkteam, diëtist, fysiotherapeut, ergotherapeut, oefentherapeut en geestelijk verzorger. In de bijeenkomsten merkten we dat het van groot belang is dat iedereen dezelfde taal spreekt om mensen te informeren/verwijzen. Daarnaast leerden we veel over wat de diverse samenwerkingspartners kunnen betekenen voor patiënten. Zo kunnen we patiënten nog beter informeren.” 


Voordeel van een netwerk is dat je met elkaar kunt sparren. Carla legt uit hoe de deelnemers in het netwerk met elkaar meedenken: “We hebben afgesproken om casussen te delen via Siilo. Hierop geven de andere netwerkleden adviezen. Ik bespreek ook met de patiënt dat ik het netwerk om advies vraag en leg vervolgens de adviezen voor aan de patiënt. Ik merk dat ik zo met de patiënt echt stappen kan zetten. Binnen het netwerk ontdekten we al snel dat het werkt en hoe je elkaar kunt helpen. Ik vind het werken in een netwerk erg prettig, iedereen heeft zijn expertise en eigen manier van denken en zo probeer je de zorgvraag en behandelmogelijkheden steeds concreter te maken.”  
 
Wat merken de patiënten ervan? “Ik merk dat als ik met de patiënt de mogelijkheden en onmogelijkheden bespreek dit veelal al zorgt voor bewustwording en rust.” Voor de zorgverleners betekent het netwerk dat ze elkaar en elkaars expertise beter kennen en elkaar sneller weten te vinden. “Ik vind het werken op deze manier ook erg leuk. De collega's in het netwerk geven je nieuwe inzichten waardoor je op een andere manier naar de patiënt kijkt. Bovendien geeft het samenwerken mij energie. Ik hoop dat steeds meer mensen binnen het netwerk input gaan geven want iedereen wil  immers patiënten met een zorgvraag over ALK problematiek zo optimaal mogelijk begeleiden.”  
 
Wil je ook aan de slag met je ALK patiënten? “Houd het klein en spreek af met mensen die je al kent en die ook met positieve gezondheid als basis werken. Begin door met elkaar te kijken naar wat je wilt bereiken in het contact met de patiënt/waar staan we voor? Gebruik casuïstiek om het concreet te maken. Verder is het goed om je verwachtingen laag te houden want het investeren in relaties kost tijd.” Aldus het advies van Carla. “Voor mij is het de tijdsinvestering zeker waard, want deze groep patiënten komt vaak bij de huisarts en dat kost ook tijd. Door samen met de patiënt doelen te stellen en eventueel te verwijzen help je de patiënt verder. Dat geeft voldoening en zorgt dat deze patiënten minder vaak komen. Ik zie dat patiënten veranderen van slachtoffer naar een patiënt met regie.”  
Voor meer informatie over ALK en/of netwerkzorg kunt u contact opnemen met Daniëlle Vissers.
- Debra Brouwn
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws