Onderzoek naar digitale triage in de praktijk

Geplaatst op:
Digitale triage Verlagen werkdruk Zelfregie
Om een oplossing te bieden voor de toenemende werkdruk in de huisartsenpraktijk, verkent ZEL de mogelijkheden voor de inzet van digitale triagemiddelen. Waar triage nu in de meeste gevallen telefonisch wordt uitgevoerd, zien we veel nieuwe mogelijkheden en goede technologie voor digitale triage. Wanneer patiënten deze hulpmiddelen gebruiken, neemt de druk op de telefoon in de praktijk af. Ook stimuleert het de patiënt om bewuster na te denken over zijn of haar klacht(en) en of zorgvraag. Dit draagt bij aan zelfregie en samen beslissen.

Behoeften en kansen digitale triage
Wij hebben de behoeften aan digitale triage in kaart gebracht en gekeken naar de mogelijkheden en kansen van digitale triage. Een belangrijke uitkomst is dat er veel meer mogelijk is dan wat er op dit moment wordt ingezet in de regio. Het gebruik van Thuisarts.nl of 'Moet ik naar de dokter' is breed bekend en wordt al op veel plekken ingezet. Toch biedt digitale triage in combinatie met Artificiële intelligentie (AI) veel méér kansen: applicaties als Quin, Huisartsen van Nederland of Bingli gebruiken de mogelijkheden van AI om de patiënt digitaal te bevragen en daarmee niet alleen een urgentieniveau te bepalen, maar ook een waarschijnlijkheidsdiagnose te stellen.

Onderzoek in de regio
Om een goed beeld te krijgen van de wensen en behoeften van de huisartsenpraktijken aan digitale triagemiddelen, gaat ZEL verder onderzoek doen in de praktijk. De uitkomst van dit onderzoek bespreken wij vervolgens in de regio. Op die manier werken we met elkaar toe naar een optimale en betrouwbare inzet van digitale triage in onze regio. Meer informatie over het vervolgonderzoek volgt de komende periode.

Mocht u vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Vashti Tromp via email vtromp@zel.nl of telefonisch 06-19317006.
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws