Het belang van het in gesprek zijn en blijven

Geplaatst op:
HR-abonnement HR-dienstenaanbod Leidinggeven
Het voeren van een goed gesprek met medewerkers is belangrijk maar kan ook lastig zijn. In huisartsenpraktijken is vaak weinig ruimte én tijd voor een 1 op 1 gesprek. In dit artikel delen wij enkele tips die kunnen helpen om dit onderdeel van het leidinggeven leuker en eenvoudiger te maken. 
  
Het slecht- nieuwsgesprek voorkomen 
Door het geven van opbouwende, kritische feedback op het gedrag van een medewerker kun je een slecht-nieuwsgesprek heel goed voor zijn. Je kunt tijdig over en weer aangeven wat jullie van elkaar verwachten. En daardoor prettiger samenwerken. 
Toch is het geven van feedback voor velen lastig en wordt het vaak uitgesteld en vergeten. Hierdoor is de medewerker zich niet bewust dat jij feedback hebt over bijvoorbeeld de klantvriendelijkheid aan de telefoon en verandert het gedrag niet. 
  
Hoe geef je goede feedback? 
Feedback geven doe je zo: 
  1. Geef concrete voorbeelden die je zelf hebt ervaren/gezien. Dus niet “ik heb horen zeggen” of “volgens je collega’s”. 
  2. Benoem vervolgens wat het met jou doet. Dit zorgt ervoor dat de ander snapt wat de impact van zijn of haar gedrag is en daarmee verhoogt het de veranderbereidheid. 
  3. Benoem wat het doel is van jouw feedback; welk gedrag wil je graag zien. Of welk gedrag moet juist stoppen. 
  4. Wacht dan de reactie van de medewerker af. Als ze boos of verdrietig zijn, hoef je niets anders te doen dan de eerdere concrete voorbeelden te herhalen en aan te geven wat je anders zou willen. 
Een belangrijke tip hierbij is: Geef hem of haar op het juiste moment feedback, dus: 
  • niet als je zelf hoog in jouw emotie zit. 
  • niet als de medewerker druk bezig is aan de telefoon. 
  • niet als de medewerker op het punt staat naar huis te gaan. 
  • wacht er zeker niet te lang mee. Zo kunnen zowel de medewerker als jij zich de situatie nog goed herinneren.  
Meer tips voor het voeren van goede gesprekken 
  • Vraag medewerkers niet alleen in het bijzijn van anderen hoe het met hen gaat, maar juist ook 1 op 1. Het voelt voor medewerkers en in bepaalde situaties dan veiliger om eerlijk te zijn. 
  • Voer liever vaker een kort gesprekje dan alleen 1 keer per jaar het officiële gesprek. Zo blijf je beter op de hoogte van hoe het gaat met de medewerkers. 
  • Zie je dat een medewerker iets doet waar jij blij van wordt, geef haar of hem een compliment. Een open deur, maar uit onderzoek blijkt dat dit veel te weinig gebeurt én dat een compliment de tevredenheid en productiviteit van medewerker stimuleert. 
Wil je hier meer begeleiding in? Bekijk dan ons HR-dienstenaanbod op de ZEL website of meld je aan voor het HR-abonnement. Voor vragen kun je terecht bij Marije van Duijn, Adviseur Eerstelijns HRM bij ZEL. 
- Marije van Duijn
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws